CASETES LÒGIQUES


 MATEMÀTIQUES. PRODUCTE CARTESIÀ I QUADRES DE DOBLE ENTRADA


Agrupament/sessió
Racó de matemàtiques.
En parelles.


Material 
• Fitxa de treball.
• Triangles de paper dels colors indicats a la fitxa.

• Quadrats de paper dels colors indicats a la fitxa.
• Cola

Altres
Cal tenir preparats els triangles i quadrats prèviament.
S'obtenen retallant fulls de paper dels colors indicats.

L'activitat també pot fer-se amb gomets però de mida gran (la casa APLI en comercialitza uns que anomena "gomets XL").


Objectius 
Aplicar relacions lògiques per resoldre la tasca plantejada.
•Situar-se espacialment en el quadre de doble entrada.
Mantenir l'atenció i concentració fins acabar la feina.
Descripció de l'activitat
Activitat de lògica per al racó de matemàtiques.
Consisteix en un producte cartesià que es serveix de dues figures bàsiques per crear una col·lecció de simpàtiques casetes.

La idea l'he extreta de ID en vrac autour de l'education és una proposta de tauler de doble entrada per manipular. Aquí es pot descarregar el material realitzat per la seva autora, Stephanie Thomas-Mansuy.

A la meva classe l'he utilitzat primer, imprès en mida din A3 i plastificat, com un joc manipulatiu per fer en les estones de joc lliure. Quan els nens ja s'hi han familiaritzat ha passat a formar part d'un dels torns del racó de matemàtiques del segon trimestre de P5.

Al racó els alumnes realitzen l'activitat sobre una fitxa individual. Trien els quadrats i triangles corresponents a cada casella i enganxen amb cola les casetes resultants.
Quan acaben la feina l'ensenyen a la mestra per revisar-la.

.





Els productes cartesians són activitats de lògica on es combinen dos conjunts de manera que s'origina un altre conjunt ordenat amb tots els parells possibles d'elements.
Són molt interessants al parvulari i es poden treballar ja des de P3 (tenint en compte que el grau de dificultat sigui l'adient a cada edat).  Per la meva experiència puc afirmar que als nens els agraden molt aquest tipus de jocs.


En la mateixa línia de l'activitat proposada aquí, he trobat altres productes cartesians que em semblen adequats per posar en pràctica amb els alumnes de P5. Totes les propostes són manipulatives i poden realitzar-se en gran grup a la classe. Els guardo com a calaix d'activitats per dur-les a terme quan cregui convenient i tenir a mà un recull variat.









Producte cartesià amb les cartes de poker: figures i números.
El material senzillíssim de preparar i molt vistós.
Trobat a La classe d'Angélique.





Producte cartesià de dos conjunts iguals (4 colors). La dificultat està en l'abstracció de la qualitat color i obviar la forma, que en el tauler correspon a quadrats i a les fitxes per classificar a òvals de dos colors. Trobat a Pinterest (no s'indica l'autor)








Producte cartesià de figures en forma d'ous de Pasqua on cal combinar l'estampat i el color. Trobat a Pinterest (no s'indica l'autor)








Producte cartesià amb material comercial estructurat lògicament (Les mathoeufs).
És molt motivador per als nens. Trobat a Quoi de neuf à la classe 9





Joc del sí i el no.
Producte cartesià elaborat pel GAMAR. Consisteix a comparar les qualitats sensorials dels objectes a partir del criteri preestablert que indica la fletxa, i respondre SÍ o NO segons si es compleix o no aquest criteri.



I encara n'hi ha de més variats, com els que he trobat a webinstit.net: quadres de doble entrada d'orientació espacial, de topologia... Quan es comença, no s'acaba!






Estàs en Casetes lògiques (P5) → Racó matemàtiques.  Torna a Inici

14 comentaris:

  1. Molt xulo, Marta! A la meva escola fem servir unes figures d'ossets que permeten combinar mida i color, i també tenim unes amb mitjants de transport. M'ha agradat la idea de les casetes, i també la de les cartes de póker. Gràcies per compartir-lo! Una abraçada.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies Joana! La dels transports ja la conec jo també però la idea de combinar mida i color amb figuretes me l'apunto! Una abraçada per tu. :-)

      Elimina
    2. Pues me habeis dado una idea buenisima porque en mi escuela tenemos esos ositos tan bien :)
      Muchas gracias!!!!

      Elimina
  2. Merci pour le lien et bravo pour le blog.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Salut, Stephanie!
      Merci à toi de partager ce matériel si intéressant. Il a été amusant à découvrir dans notre classe toutes ces petites maisons colorées! :-)

      Elimina
  3. las tablas de doble entrada no son nada fáciles, les cuestan un montón hasta que cogen la dinámica. Han quedado unas casas muy bien hechas. besos.

    ResponElimina
  4. Tienes razón, Blanca, no son fáciles y a veces sorprende la capacidad de los niños. Por eso me gusta irlas trabajando en gran grupo y conversando desde bien pequeños.
    Gracias por tu comentario. Un abrazo! :-)

    ResponElimina
  5. Los productos cartesianos son interesantes de trabajar. Tienes mucho surtido.
    Gracias por compartir.
    Un besico.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gracias, Blanca! Me alegro de que te guste. Un saludo! :-)

      Elimina
  6. Hola. es una gran actividad. Acabo de descubrir tu blog y me gusta mucho la variedad de temas que tratas vinculados con la educación. En este momento me interesan mucho este tipo de reflexiones por lo que he creado un blog dedicado a los jóvenes y al uso que hacen de las nuevas tecnologías. Te invito a visitarlo: http://cativodixital.blogspot.com.es/ Si quieres seguimos en contacto.

    ResponElimina
  7. Hola Marta, gracias por tus palabras!. Yo sí conocía tu blog. Creo que has conseguido un espacio muy interesante de reflexión sobre la realidad tecnológica de nuestros hijos y alumnos, cosa que debemos tener en cuenta aquellos que llegamos a esa tecnología de mayores y tenemos otros parámetros. Enhorabuena.
    Por supuesto que podemos seguir en contacto y, mientras, si ves algo que valga la pena en mi blog puedes aprovecharlo como te apetezca.
    Un saludo y... nos seguimos! ;-)

    ResponElimina
  8. Tan sols donar-te l'enhorabona pel blog i fer-te saber que a http://compartintidees.blogspot.com.es/ tens un premi que t'espera! Fins aviat! ;)

    ResponElimina
  9. Ostres, MDolores, a mi no em sembla "tan sols", em sembla "moltíssim" que hagis pensat en mí per traspassar el teu premi. Moltíssimes gràcies!!!! Una abraçada! :-)
    Ens seguim!

    ResponElimina